09:44 Профілактика професійного вигорання. | |
Емоційне вигорання вражає людей, чия робота пов'язана з постійним спілкуванням — у лікарів, психологів, педагогів, менеджерів, робітників соціальних служб, операторів. Людина відчуває власну професійну нездатність, незадоволеність роботою, деперсоналізацію, а в кінцевому підсумку різко погіршується якість її життя. В подальшому можуть розвиватись невротичні розлади й психосоматичні захворювання. Розвиток даного стану зумовлює робота напруженому ритмі, з великим емоційним навантаженням та з важким контингентом. Разом з цим розвиткові синдрому сприяє відсутність належної винагороди (в тому числі не тільки матеріальної, але й психологічної похвали) за виконану роботу, що змушує людину думати, ніби її робота не має жодної цінності для суспільства. Працю вчителя, як слушно підкреслив В.О. Сухомлинський, - ні з чим не можна ні порівняти, ні зіставити. Ткач уже через годину бачить плоди своєї роботи. Сталевар через кілька годин радіє з вогненного потоку металу. Хлібороб, сіячи через кілька місяців милуються колосками і жменею зерна, вирощеного в полі… А вчителю треба працювати роками, щоб побачити предмет свого творіння, буває, минають десятиріччя і ледве-ледве починає позначатися те, що ти замислив. Нікого так часто не відвідує почуття незадоволення, як педагога, ні в якому ділі помилки і невдачі не ведуть до таких наслідків, як у педагогічному. Тож головними причинами професійного вигорання педагогів є: - стрес, спричинений великою кількістю вимог; - неспокійна обстановка на роботі, що потребує стійкої уваги і напруги; - не завжди розумна організація праці; - неувага до свого здоров’я. Тому, з цілями профілактики професійного вигорання було проведено ряд тренінгів. Знайомство. Тренінг «Цукерочка» Тренер пригощає учасників цукерками «цукерочка». Завданнями для кожного учасника є розповідь фактів про себе в залежності скільки цукерок взяв учасник. Обговорення: - Що було незвичним при виконанні вправи? - Що нового ви змогли дізнатись? - Чи складно було відкривати себе для навколишніх? Якщо складно, тоді чому? Тренінг – знайомство « Квітка моєї душі» ( 12хв) Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної співпраці. Зміст вправи: Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього, вибрати квітку,(жовта, червона, синя), пояснити чому саме вибрали червону а не синю… назвати своє повне ім’я та закінчити тези, які розміщені на пелюстках. 1) Я працюю в ліцеї, тому що… 2) Колектив ставиться до мене … 3) Ціную в людині такі риси характеру… 4) Мене дратує коли … 5) Я сказала б про себе, що я… 6) Моїм другом в колективі є…
Тренінг «Рука дружби» Обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище, ім'я, по- батькові і передайте по колу своєму сусідові, де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника.
Тренінг «Ти молодець тому, що...» Мета: отримати навички надання допомоги, підтримки людині в складній ситуації, усвідомити наявність цих проявів з власного досвіду. Інструкція: розбийтеся, будь ласка, на пари. Зараз одному з вас необхідно сказати З фрази, які розпочинаються словами «Мене не люблять за те, що ...». Ваш партнер повинен на кожну з них відповісти фразою «Все одно, ти молодець тому, що ...». Потім потрібно помінятися ролями й повторити вправу. Також для подолання стресу та напруги психолог роздала вчителям пам'ятки та ігри- формули для самонавіювання. Прийоми швидкого реагування при емоційному вигоранні:
- усміхнутися, пожартувати; - пригадати щось радісне, гарне, приємне (радісну подію, приємну ситуацію, гідний вчинок); - виконати певні рухи на кшталт потягування; - звернути увагу на цікаву подію чи помилуватися пейзажами за вікном; - розглянути квіти, фотографії, що знаходяться у приміщенні; - уявити, що ти «купаєшся» в сонячних променях; - виконати вправи з релаксаційного дихання; - висловити кому – небудь комплімент або похвалити когось.
Пам’ятка «Збереження емоційного здоров’я»
Самонавіювання, яке допоможе при подоланні стресу Ігри-формули, у свою чергу, використовуються для вербального самонавіювання. Формули можна вимовляти про себе або вголос по дорозі на роботу, під час підготовки до уроків, у процесі робочого дня, перед важкою ситуацією. Промовляння формул необов’язково проводиться точно за текстом. Можна проявляти індивідуальні варіанти і відступи у вигляді вибору стилю формул, слів, довжини фраз тощо. Важливо знайти свою власну мову, яка найбільш ефективно на вас впливає. Якщо, наприклад, ви – людина, яка не терпить наказів та директив, тоді побудуйте текст формули у м’якій манері, у формі переконання: “Я спокійний і впевнений у собі. Я повинен зберігати внутрішню стабільність, тому що попереду у мене важка розмова”. Якщо ви – людина емоційна, тоді ваш текст повинен містити яскраві прикметники: “Я відчуваю спокій і впевненість у собі. Я повинен зберігати внутрішню стабільність, як міцний фундамент надзвичайної будівлі”. Якщо ж ви – людина стримана і в той же час сильна, енергійна, ваша формула повинна звучати як короткий і різкий наказ або команда: “Я повинен бути спокійним! Спокійно! Упевненість в собі!”. Тексти формул складаються заздалегідь, але іноді можуть використовуватися спонтанні самонакази, які виникають в ситуації “тут і зараз”. Для того, щоб формули були ефективними, слід пам’ятати про наступні правила:
P.S І завжди вірте у себе,і в те, що ви робите, адже педагогіка – це одне із найблагородніших професій. | |
|
Всього коментарів: 0 | |